Rémy Martin lanserar ny, fruktig cognac
|Rémy Martin vill locka nya kunder. Därför lanserar de nu sin nya modell Coeur de Cognac (Cognacs hjärta). Med Coeur de Cognac vill Rémy Martin distansera sig från traditionella cognacssorter med toner av läder och kryddor. Istället vill man erbjuda somrigt fruktiga smaker.
Rémy Martins blender, Pierrette Trichet menar: ”Med Coeur de Cognac har vi lyckats uppnå den typ av lenhet och sensualitet som sprids i munnen som det första bettet på en mogen, saftig persika”.
Coeur de Cognac buteljeras i en modernt designad flaska som skall stå ut och skilja sig från de gängse cognacsflaskorna. Det moderna utseendet och fruktiga smaken skall tilltala konsumenter som aldrig tidigare har övervägt att välja cognac och som skall omvärdera nuvarande åsikt om cognac.
Brand Managern för Rémy Martins distributör i Storbritannien sa i samband med lanseringen: ”Medan spritindustrin generellt söker allt kunnigare konsumenter som vill utvecklas och köpa drycker av allt högre kvalitet så överväger få konsumenter att ge sig in i kategorin cognac, framför allt för att den är allmänt betraktad som ouppnåbar och övermäktig”.
Coeur de Cognac har en ålder motsvarande en Napoléon och är en Fine Champagne (druvorna från minst 50 % Grande Champagne, resten från Petite Champagne). Mer än hälften av druvorna kommer från Rémy-Martins egna odlingar, och inte från deras underleverantörer.
Det lär ännu inte finnas några planer på att lansera Coeur de Cognac i Sverige. Men man kan redan få tag på den i Frankrike, Tyskland och England och där kostar en flaska runt 450 kr.