The Rolls-Royce of cognacs

Jag har flera gånger fått frågan ”Vilken är cognacens Rolls-Royce?”. Det är en knepig fråga att svara på, om den ens har ett entydigt svar.

Själv skulle jag först och främst försöka definiera vad uttrycket innebär. Att vara någots Rolls-Royce kanske betyder att det är den finaste, tyngsta, vräkigaste, starkaste, ovanligaste, dyraste, förnämsta, mest exklusiva, mest pålitliga, mest nobla och mest kungliga.

Mest brittisk

Rolls-Royce är ju historiskt sett ett engelskt märke, även om det sedan sekelskiftet bara är ett dotterbolag till tyska BMW. Engelsk cognac finns ju inte, men det finns cognac som delvis mognar i England. Delamain och Hine är några av de få producenter som arbetar med konceptet Early Landed i England. Detta innebär att faten fraktas till England och i Hines fall är det Bristol. Där får de mogna i en kall, fuktig, kustnära miljö. På detta sätt bibehåller man inte bara en gammal tradition, utan man får även fram en önskad lätthet och blommighet i aromen, eftersom relationen mellan alkoholens och vätskans avdunstning markant förändras.

Dyrast

Dudognon använder ett okonstlat och genuint sätt att mäta destillatets temperatur
Dudognon använder ett okonstlat och genuint sätt att mäta destillatets temperatur.

Det finns exempel då man specialgjort en cognacsflaska, ofta med mycket guld och diamanter, och försökt få den till den dyraste cognacen. Fast den dyraste serieproducerade cognacen lär vara Hennessy Beauté du Siècle. Den kostar 180 000 EUR (drygt 1,5 miljoner SEK) och då ingår ett skrin av aluminium och fyra kristallglas. Många tror att Rolls-Royce gör de dyraste bilarna men den är inte sant längre. Ingångsmodellen Ghost kan man få för drygt 2 miljoner SEK. En serietillverkad Bugatti landar på det fyrdubbla. Så högt pris är kanske inte det bästa kriteriet.

Handgjord

Rolls-Royce-bilar är till mångt och mycket ett rent hantverk. Det som är automatiserat hos andra biltillverkare görs här för hand. Samma sak är det med cognac, bland producenterna finns hela skalan från storindustri med enorma fabrikslokaler till familjer med ett litet skjul ute på landet. Man trampar inte druvorna barfota längre, men på flera ställen eldas destillatorpannan fortfarande med ved. Det mest primitiva och manuella sätt att mäta temperatur på destillatet som jag sett, var hos den lilla producenten Dudognon. Där hänger man upp en plåtburk i ett snöre och fäster den på röret med en bit vax. När det blir varmt smälter vaxet och plåtburken faller i marken med ett klonk som ger signalen. Det kan låta galet, men jag kan personligen intyga att så är fallet. Detta skulle kunna vara en kandidat.

Varumärket

I Rolls-Royce VIP-lounge serveras Hennessy Fine de Cognac
I Rolls-Royce VIP-lounge serveras
Hennessy Fine de Cognac.

Rolls-Royce är ett gammalt, mycket välkänt och starkt varumärke i premiumsegmentet. Framför allt bland de stora cognacsproducenterna hittar man cognac i detta premiumsegment. Hit hör bland annat Hennessy Timeless, L’Or de Jean Martell, Extra L’Essence de Courvoisier och (den förmodligen mest kända) Louis XIII de Rémy Martin. Dessa kostar mellan 20 000-37 000 SEK och är alla förträffliga, men överprisade cognac. Det syfte de tjänar främst är att höja producentens anseende. Och som så ofta när det gäller premium är tyvärr smakupplevelsen underordnad uppvisningsupplevelsen.

Vad tycker Rolls-Royce själva?

Man kan fråga sig vad Rolls-Royce själva tycker och vilken cognac de skulle vilja identifiera sig med. Förra helgen fick jag svar på denna fråga. Jag besökte den enorma bilmässan i Frankfurt och jag fick inte bara access till Rolls-Royce inhägnade utställning utan även till deras inre VIP-lounge. Där fanns en fri bar som hade champagne som specialitet, men som även serverade cognac. Och den cognac som serverades var Hennessy Fine de Cognac. Själv anser jag inte denna cognac uppfyller något utav de ovanstående kriterierna.

Kunglig hovleverantör

Hine Antique XO i baksätet på min Rolls-Royce
Hine Antique XO i baksätet på min Rolls-Royce.

Rolls-Royce är kunglig hovleverantör till det engelska kungahuset. Denna upphöjelse delar de i och för sig med fler engelska biltillverkare. Men det finns bara ett cognacshus som är hovleverantör till Drottning Elizabeth II av England och det är Hine. På många Hine-flaskor finner man drottningens vapen på flaskhalsen och vapnet är även det första som möter en när man besöker Hines hemsida.

I barskåpet i baksätet på min Rolls-Royce finner man en flaska Hine Antique XO. Flaskan passar perfekt i sammetsfacket och det blir plats bredvid för ett par stadiga glas. Detta är en bra cognac, även om det finns annan cognac i min samling som är långt bättre. Det kanske är samma sak med Rolls-Royce? En bra bil, men det finns kanske bättre?

error: All editorial and photography on CognacSociety is copyright protected. © Rancio Development AB, Sweden www.rancio.com