Louis XIII Le Jeroboam – Legendarisk premiumcognac i nytt jätteformat
|Louis XIII de Rémy Martin är utan tvekan den mest kända cognac i premiumklassen. Ingen producent har lyckats tillnärmelsevis lika bra som Rémy Martin när det gäller marknadsföring av sin premiumcognac. Trots att Louis XIII är förstklassig, är det sällan den dricks av kännare. Man vänder sig i första hand till de som vill visa andra att de har råd, vilket ju är lite av tjusningen med konceptet premium.
Den säregna flaskan har en historia i sig. Den är skapad 1874 med en plunta som förebild. Pluntan hittades på slagfältet efter slaget vid Jarnac den 13 mars 1569, ett slag där katolikerna gav hugenotterna på nöten.
Flaskan är av handgjord Baccarat-kristall och har ett unikt serienummer ingraverat i botten. Dess säregna form har den behållit sedan 1874, men ibland släppts den i modifierade specialutgåvor. 2001 lanserades specialutgåvan Louis XIII Spectaculaire med en diamant i korken på mellan 4-4,75 carat och sedan 2007 finns även Louis XIII Black Pearl gjord i svart kristall. 2009 släpptes den något alkoholstarkare Louis XIII Rare Cask på 43,8 % mot normala 40 %.
I fredags lanserades det ytterligare en ny version, jätteflaskan Louis XIII Le Jeroboam. Le Jeroboam innehåller 3 liter och bara kristallkaraffen i sig väger 5 kg. Man kanske hade förväntat sig mängdrabatt när man köper cognac på storpack, men istället får man betala dubbla literpriset. För denna jättepjäs får man ge 16 000 EUR (cirka 146 500 SEK) vilket är ungefär vad man får ge för en fabriksny Volkswagen Polo. Fast väljer man bilen ingår ju inte fyra kristallglas designade av Christophe Pillet, vilket det gör om man väljer flaskan.
Louis XIII de Rémy Martin är från cru Grande Champagne och dess blandning består av 1 200 olika eaux-de-vie, som är mellan 40-100 år gamla.
Jag har själv vandrat runt i den källare där Rémy Martin lagrar de fat och damejeanner som är utvalda till Louis XIII och sedan förra veckan har jag även en samlarflaska Louis XIII i min samling.
Doften är intensivt blommig med inslag av muskot, torkad persika och kokos. Bland aromerna i smaken hittar man även där persika och kokos, men även nötter, fikon och tobak. Eftersmaken har inslag av mint och är lång, men med tanke på åldern, överraskande eldig.
Rémy Martin vill inte uppge hur många flaskor Louis XIII som de säljer, men enligt Financial Times har analytiker uppskattat produktionen till 36 000 flaskor per år.
En flaska på 70 cl kostar 16 900 SEK på Systembolaget. När det gäller den här typen av produkter så är begreppet prisvärdhet inte relevant. Det råder ingen tvekan om att denna cognac är exceptionell, men det man betalar för är en image och möjligheten att imponera på sin omgivning.
standardutgåva av Louis XIII, Louis XIII Black Pearl från 2007.