Hennessy Black – cognac för svarta

Idag den 5 maj lanserar Hennessy sin nya cognac Hennessy Black. Denna cognac riktar sig särskilt till USA:s svarta befolkning, som är den största av Hennessys kundgrupper.

Drygt 12 % av befolkningen i USA är mörkhyad, ändå står de enligt obekräftade uppgifter för en marknadsandel på 70 % av all cognac som säljs där. Detta motsvarar hissnande 33 miljoner flaskor, vilket är sex gånger mer än den totala hemmamarknaden i Frankrike.

Hennessy Black

Hennessy är den största av alla cognacsproducenter och har den amerikanska hip-hop kulturen att tacka för mycket av deras säljframgångar. I rappares texter refereras det ofta till Hennessy, Henny, Henn-dog eller ’Yak kort och gott.

Lanseringen av Hennessy Black sker i New York i samarbete med rapparen Swizz Beatz som samtidigt lanserar låten When I step into the club, som skall bli temat till denna cognac.

Till en början kommer Black bara att säljas i de tio av USA:s stater där hip-hop-kulturen är som störst. För att trissa upp förväntningarna påstår Hennessy att detta är den första nya cognacssort de släppt på 48 år. Så är förstås inte fallet, trots att jag sett flera nyhetsförmedlare som har gått på detta. Detta är den sjunde som Hennessy lanserat bara de tio senaste åren.

Hennessy Black är (trots sitt namn) en ljus cognac. Den är femårig och en blandning av cirka 40 eaux-de-vie. Jag har ännu inte smakat den själv, men den uppges ha doft av färsk frukt, jasmin, narcissus och apelsinblomma samt med en lätt influens av ek och inslag av citrus, honung och vindruva.

Enligt hemsidan www.hennessyblack.com är det bästa sätt att dricka denna cognac att göra drinkar. Siten innehåller tio olika drinkar som skapats och namngivits efter Hennessy Black.

error: All editorial and photography on CognacSociety is copyright protected. © Rancio Development AB, Sweden www.rancio.com