Hennessy Black – cognac för svarta

Dela detta

Idag den 5 maj lanserar Hennessy sin nya cognac Hennessy Black. Denna cognac riktar sig särskilt till USA:s svarta befolkning, som är den största av Hennessys kundgrupper.

Drygt 12 % av befolkningen i USA är mörkhyad, ändå står de enligt obekräftade uppgifter för en marknadsandel på 70 % av all cognac som säljs där. Detta motsvarar hissnande 33 miljoner flaskor, vilket är sex gånger mer än den totala hemmamarknaden i Frankrike.

Hennessy Black

Hennessy är den största av alla cognacsproducenter och har den amerikanska hip-hop kulturen att tacka för mycket av deras säljframgångar. I rappares texter refereras det ofta till Hennessy, Henny, Henn-dog eller ‘Yak kort och gott.

Lanseringen av Hennessy Black sker i New York i samarbete med rapparen Swizz Beatz som samtidigt lanserar låten When I step into the club, som skall bli temat till denna cognac.

Till en början kommer Black bara att säljas i de tio av USA:s stater där hip-hop-kulturen är som störst. För att trissa upp förväntningarna påstår Hennessy att detta är den första nya cognacssort de släppt på 48 år. Så är förstås inte fallet, trots att jag sett flera nyhetsförmedlare som har gått på detta. Detta är den sjunde som Hennessy lanserat bara de tio senaste åren.

Hennessy Black är (trots sitt namn) en ljus cognac. Den är femårig och en blandning av cirka 40 eaux-de-vie. Jag har ännu inte smakat den själv, men den uppges ha doft av färsk frukt, jasmin, narcissus och apelsinblomma samt med en lätt influens av ek och inslag av citrus, honung och vindruva.

Enligt hemsidan www.hennessyblack.com är det bästa sätt att dricka denna cognac att göra drinkar. Siten innehåller tio olika drinkar som skapats och namngivits efter Hennessy Black.

Andra bloggar om: brandy, cognac, hennessy, hiphop, konjak, lansering, swizz beatz, usa

  • Henrik Rosén

    Måste få berätta vad som hände mig vid ett besök i Scranton PA. Jag var med min fru på en av de större dansklubbarna för hon, hennes bror med fru ville gå ut och partaja. Detta har alldrig varit något för mig men jag följde med. Jag skickade fram min fru frö att beställa lite Cognac vid baren. De hade bara Hennessy hade jag sett på lite håll. Tillbaka kommer frugan med en plastmugg fylld med säkert 15-18cl Cognac och två sugrör istoppat. Det var första enda och sista gången jag druckit Cognac på detta vis.

    • Ja, jag blev också förvånad när det hände mig första gången. Jag var på en restaurang i centrala Cognac i början av decenniet och Hennessy hade nyligen lanserat sin Hennessy White. Nyfiken på denna nya sort, beställde jag in ett glas efter maten. Servitrisen kom i med just det du beskriver, fast kanske inte lika generöst. Producenterna arbetar stenhårt mot att nå en yngre publik och detta är tydligen ett sätt. Jag har skrivit en artikel i E24 om detta: http://www.e24.se/lifestyle/vinmat/artikel_692007.e24