Cognac nu populärare än whisky i Kina

För fösta gången någonsin har cognac gått om whisky i popularitet i Kina. Kineserna köpte 15,96 miljoner liter cognac under 2010, en imponerande ökning på 17,5 %. Samtidigt faller försäljningen av whisky i Kina med 3 % till 15,79 miljoner liter. Detta meddelar det Londonbaserade institutet IWSR International Wine & Spirit Research.

Hennessy Classivm
Hennessy Classivm är gjord exklusivt för den kinesiska marknaden och lanserades för två månader sedan. Den är en ompacketering av Hennessy VS.

I samband med detta så seglar nu Kina dessutom upp på andra plats bland de största marknaderna för cognacsexporten, och petar ner Singapore på en tredjeplats. På första plats ligger sedan länge USA som är det land med klart störst cognacskonsumtion, nära dubbelt mot Kina. Men även USA:s plats är hotad av Kina på sikt. Redan idag konsumerar Kina mer kvalitetscognac än USA, det vill säga cognac med åldersklassen VSOP och äldre.

Även i Sverige har ökningen varit nästan lika imponerande med en tillväxt på 16,9 %. Här är konsumtionen 0,84 miljoner liter cognac vilket räcker för en 20-plats i listan bland de största marknaderna för cognac. Och även i Sverige knappar cognac in på whisky men har en hel del kvar innan man passerar. För två år sedan dracks det tio gånger mer whisky än cognac i Sverige, nu är det ”bara” sju gånger mer.

error: All editorial and photography on CognacSociety is copyright protected. © Rancio Development AB, Sweden www.rancio.com