Rémy Martin Coeur de Cognac
|För ett år sedan, skrev jag om när Rémy Martin lanserade sin nya Cœur de Cognac. Sedan i våras finns den nu även att få tag på i Sverige.
I veckan som gick deltog jag i en provning av Rémy Martins sortiment. Deras Brand Ambassador Dominique Jousson kom till Stockholm och ledde en provning av nya Coeur de Cognac tillsammans med VSOP Fine Champagne, XO Excellence och prestigecognacen Louis XIII de Rémy Martin. Provningen skedde på Grand Hôtel i det vackra Scholanderska rummet.
Rémy Martin är den näst största tillverkaren av cognac med en produktion på över 150 miljoner flaskor om året. Jag kan inte låta bli att imponeras av att de kan hålla en så god och jämn kvalitet med tanke på att de har över 1000 olika vinodlare som underleverantörer.
En som kan ta åt sig äran för detta är deras Maître de Chai (master blender), Pierrette Trichet. Hon är en av de väldigt få kvinnor som har detta yrke. På Rémy Martins är det ett jobb man har länge; de har bara haft fyra olika Maître de Chai de senaste 100 åren.
Coeur de Cognac är tänkt att tilltala en ny publik som aldrig tidigare övervägt att pröva cognac och som man nu vill ska ompröva sin åsikt. Särskilt riktar den sig mot kvinnliga konsumenter. Möjligen är det just för att jag själv inte hör till någon av dessa målgrupper som Coeur de Cognac inte alls faller mig i smaken.
Doften är ganska svag och syltig med inslag av övermogen aprikos, vanilj, kvitten. Det finns även en dov doft som jag kanske inte skall kalla unken, men det är något kvavt som jag inte är helt överens med. Smaken är ljus, lätt och ganska trivial utan komplexitet. Man känner en påtaglig sötma, men utan att den går till överdrift och blir jolmig. Bland aromerna märker man tropiska frukter som mango och ananas. Den har en kort eftersmak av ungt trä, som skulle kunna vara boisé (påskyndat åldrande med hjälp av ekchips).
Åldersmässigt är den en Napoléon och lägger sig därför mellan VSOP och XO. Internationellt har den blivit en försäljningsframgång och den har sålt dubbelt mot förväntat. Så man kan kanske anta att de verkligen har lyckats med att träffa sina nya målgrupper.
Rémy Martins yngsta cognac och storsäljare VSOP är mer komplex i smaken och kostar bara 3/4 av priset jämfört med nya Coeur de Cognac, så den tycker jag är ett klart bättre köp. Efter provningen var det bevisat att Rémy Martin kan göra utsökt cognac, men jag anser tyvärr inte att Coeur de Cognac är en av dem.