Guldtråd

Dela detta

Under veckan som gick fick jag stifta bekantskap med en bortglömd bekant, Boutelleau Guldtråd. Men bekantskapen visade sig vara mer artig än hjärtlig.

Etiketten på Boutelleau Guldtråd avslöjar varken tillverkare eller ålder. Men bakom denna cognac finns det välkända huset Tiffon som har leverat cognac till Sverige

Reklamaffisch från 1919

åtminstone sedan Vin & Sprits grundande 1917, om inte ännu längre.

Tiffon är även känt under varumärken som Braastad, Bonaparte, Château de Triac och är huvudleverantör av den eau-de-vie som används i Grönstedts. Huset Tiffon grundades av Méderic Tiffon och utvecklades ett halvsekel senare av norrmannen Sverre Braastad. Tiffon införlivade huset Boutelleau 1990.

Boutelleau Guldtråd har fått sitt namn genom att flaskan förr i tiden såldes med ett grovmaskigt guldnät omkring sig, på samma sätt som många Rioja-viner. Detta var avsett att garantera att flaskan inte öppnats eller etiketten inte bytts ut. Nuförtiden har guldtråden reducertas till en sirlig text på etiketten som säger Guldtråd.

Boutelleau Guldtråd

Denna cognac fanns i sin nuvarande form att köpa på Systembolaget mellan 1993-2006, men distribueras idag bara till restauranger.

Ålderskategorin avslöjas inte, men man märker snabbt att det utan tvekan är en VS/***, dvs cirka 3 år. Då den såldes av Systembolaget beskrevs den av dem som aromrik, mjuk smak med mild fatton och liten sötma. Vilka referenser de då har använt sig av är för mig lite av en gåta. Vid en provning slås man av den extremt korta eftersmak den har samt den stora (men tyvärr inte enbart angenäma) fruktigheten. Den är eldig och har antydan till oljighet. Att den har en liten sötma stämmer, och aromen är tilltalande, men lovar mer än den kan hålla.

Andra bloggar om: cognac, doft, historia, konjak, smak, vin, vinprovning

error: All editorial and photography on CognacSociety is copyright protected. © Rancio Development AB, Sweden www.rancio.com