Med långsamhet som affärsidé

Dela detta

Många producenter av premiumprodukter har byggt upp sina varumärken och sin kundkrets med hjälp av massiv och skicklig marknadsföring: Rolex, Louis Vuitton och Porsche för att bara nämna några i mängden. Sedan finns det de som nått den absoluta toppen utan reklam och där produkten dessutom är så mycket mer än bara ett varumärke. Cognacshuset Delamain är en av dessa.

Delamains damejeanner
med cognac från slutet av 1800-talet

Delamain är okänt för den stora massan, samtidigt som de är en självklarhet för kännarna. Den är utan tvekan betraktat som en av de absolut främsta och orsaken till det är en minutiös noggrannhet och en ytterst begränsad produktion som är lika hantverksmässig idag som vid grundandet 1824. Familjen Delamain har handlat med cognac sedan 1759 och verksamheten bedrivs fortfarande som ett familjeföretag.

Jag har haft förmånen att bli rundvisad i produktionen av den ene av ägarna, Charles Braastad-Delamain. Samtliga detaljer vid produktionen syftar till att allt skall gå så långsamt som möjligt, vilket i sin tur gör att fatens eau-de-vie kan bli så gammal som möjligt. Några av dessa faktorer är att lagringen bara sker på begagnade fat (för att minimera träsmak), faten är enbart av Limousine-ek samt att man bara använder eau-de-vie från Grande Champagne, vilket är den ädlaste av Cognacs olika crus med högst halt av krita i jorden.

Delamain Pale & Dry XO

Den näst yngsta i sortimentet är Pale & Dry XO och står för 80 % av Delamains produktion. Pale & Dry betyder att varken färgen eller sötman är artificiellt förbättrade, vilket förvisso även gäller alla övriga i Delamains sortiment. Pale & Dry lanserades 1920 och smaken är densamma nu som då. Flaskan är snarlik med undantag för en mindre eftergift som gjordes 1996, då man la till en liten etikett på flaskhalsen som anger ålderskvaliteten XO. Snittåldern uppges vara mellan 22-28 år.

Delamains prisstrategi är för mig ett mysterium. Samtidigt som de själva vet att de anses vara bland de bästa och mest respekterade cognacshus, är priserna påfallande under jämbördiga konkurrenters pris på motsvarande kvaliteter. Priset i Sverige för en flaska Pale & Dry XO är 579 kr.

Karaktären är långt från både de som gör sin cognac knäckig med godiskaraktär och de som gör sin ekig med smak av träupplag, som påstås skall drickas till cigarr. Här har vi istället en raffinerad cognac med elegans. bouqueten är blommig och mjuk, med antydan av vanilj och fänkål. Den torra och fruktiga smaken är helt utan den eldighet man finner i en ung cognac.

”Delamain tar vid där de andra slutar” menar Charles. Det ligger en del i vad han säger eftersom deras yngsta cognac är äldre än den äldsta hos många andra. Själv har jag sex olika flaskor från Delamain i min cognacssamling, så jag har all anledning att återkomma till Delamain i detta forum.

Andra bloggar om: cognac, klass, konjak, långsamhet, lyx, varumärke, varumärken, vinprovning

error: All editorial and photography on CognacSociety is copyright protected. © Rancio Development AB, Sweden www.rancio.com