Grönstedts flyttar till Finland
|Sagan om vem som tar över det tidigare svenska cognacsmärket Grönstedts fortsätter. I ett pressmeddelande från den finska spritkoncernen Altia meddelas att de förvärvar varumärket Grönstedts från Pernod-Ricard.
Altia har 1 100 anställda och omsätter 460 miljoner euro. Altia är mest känd för sin Koskenkorva vodka men har även cognacsmärket Gaultier i sin portfölj.
En kort resumé: För ett och ett halvt år sedan gjorde man sig av med de gamla jättefaten och flyttade resterna av Grönstedts från Sundsvall ner till Cognac. För precis ett år sedan såldes Grönstedts, som var en del av Vin & Sprit, till Pernod-Ricard. Av konkurrensskäl fick Pernod-Ricard inte behålla Grönstedts, och i december meddelade man att man sålt det till norska Arcus. Några månader senare visade det sig att Arcus inte fick köpa Grönstedts, av precis samma konkurrensskäl. Detta eftersom Arcus egen Braastad redan hade en för stor marknadsandel i Sverige (som är 12 %). Varumärket Grönstedts är nu istället sålt till Altia Corporation.
När nu alla delar av Grönstedts är outsourcat, är Grönstedts mest att likna vid ett virtuellt varumärke.
Denna typ av affärer, där man skiljer de materiella från de immateriella värdena, är inte helt ovanliga. Samma sak skedde till exempel 2003 när Vickers sålde biltillverkaren Rolls-Royce till Volkswagen och samtidigt sålde rättigheten att använda namnet Rolls-Royce till BMW.
Grönstedts står för 57 % av hela den svenska cognacsmarknaden, så varumärket är mycket starkt i Sverige i alla fall. Denna andel motsvarar 342 000 flaskor/år.