Rémy Martin har bekymmer

Rémy Martin kan vara på upphällningen, om uttrycket tillåts. Med 450 anställda och en årlig försäljning på 21,6 miljoner flaskor är Rémy Martin den näst största cognacsproducenten efter Hennessy.

Cognacstillverkaren Rémy Martin ingår i koncernen Rémy-Cointreau som även förvaltar varumärkena Metaxa, Cointreau, Passoã, Piper-Heidsieck Champagne samt världens äldsta rommärke Mount Gay Rum.

Vid Rémy-Cointreaus senaste pressmöte i onsdags, vägrade man att uppge vinstprognosen för nästa verksamhetsår. Detta rapporterar nyhetstjänsten Cognac World som agerar på uppdrag av bland annat handelskammaren i Cognac.

Rémy Martin har blivit särskilt drabbade av finanskrisen och den minskade försäljningen i USA som står för 42,8 % av Rémy Martins totala försäljning. Under det senaste verksamhetsåret föll vinsten med 12,3 miljoner euro, vilket motsvarar ett fall på 14,2 %. Koncernens totala försäljning sjönk med 11,6 % till 714,1 millioner euro.

error: All editorial and photography on CognacSociety is copyright protected. © Rancio Development AB, Sweden www.rancio.com