Sverige – en annorlunda plats för cognac

Dela detta

Jag kan här presentera statistik som förmodligen ingen visat tidigare – de olika cognacsmärkenas marknadsandelar i Sverige. Jag har fått tillgång till statistik på detaljnivå där man kan spåra varenda flaska cognac såld i Sverige under 2009 (taxfreemarknaden exkluderad).

Fördelningen av all cognac såld i Sverige 2009 efter kvalitetsklasserna.

Det mest förbluffande är hur små andelar “The Big Four” har i Sverige. Hennessy som är världens största producent och marknadsledande i de flesta länder, har bara en marknadsandel på 2,3 % i Sverige och kommer här på plats 8. Rémy Martin som är världens näst största producent (och störst på hemmamarknaden Frankrike) har en andel på bara 1,6 % och kommer på plats 10. Martell och Courvoisier som internationellt kommer på plats 3 och 4, kommer i Sverige på plats 7 och 15.

Under 2009 såldes det 452898 liter cognac i Sverige. Av dessa var 59 % av kvaliteten VS, 23 % VSOP och 18 % XO eller äldre. Trots den stora övervikten av ung cognac så utmärker sig Sverige ändå som en marknad där man konsumerar större andel äldre cognac än i de flesta övriga länder.

Det finns 38 olika cognacshus representerade på Systembolaget och tio-i-topp-listan ser ut såhär:

Rank Producent Marknadsandel
1 Grönstedts 50,38 %
2 Braastad 13,95 %
3 Larsen 8,44 %
4 Bache-Gabrielsen 7,21 %
5 De Luze 6,48 %
6 ABK6/Le Reviseur 3,20 %
7 Martell 2,80 %
8 Hennessy 2,30 %
9 Renault 2,09 %
10 Rémy Martin 1,60 %
övriga 28 1,55 %

Grönstedts har en otroligt imponerande marknadsandel på över 50 % i Sverige. Men sett i ett historiskt perspektiv har de tappat mycket. Bara sedan året innan har de förlorat en åttondel av sin marknadsandel. Att svenskarna i allt större utsträckning börjar se sig om efter alternativ till det traditionella Grönstedts beror på uteblivna investeringar i varumärket av de olika ägarna under de senaste tre åren. Ingen av Grönstedts olika ägare (Vin & Sprit och Pernod-Ricard) har velat satsa helhjärtat på varumärket den senaste tiden eftersom de hela tiden har vetat att de ändå snart blir av med varumärket. Varumärket är så misskött så att Grönstedts hemsida sedan länge har försvunnit från Internet. Den nya ägaren Altia har för avsikt att behålla Grönstedts, så nu finns det bättre grund för varumärkesinvesteringar.

Det är värt att notera att andra-, tredje- och fjärdeplatsen är alla cognacshus med norsk bakgrund.

På jumboplats hittar man cognacshuset Gabriel & Andreu som bara fick fyra flaskor av sin Gabriel & Andreu Fins Bois sålda i Sverige under 2009.

Andra bloggar om: brandy, cognac, försäljning, grönstedts, konjak, marknadsandelar, marknadsföring, statistik, systembolaget, varumärken

  • Något som vore intressant att komplettera detta med är hur många som finns i systembolagets samtliga butiker, samt vilka som återfinns i beställningssortimentet. Ex. jumboplatsen är en beställningsvara, det drar nog ner försäljningen en hel del, medan Grönstedts har minst 4 flaskor (2 sorter, 2 storlekar) som är standard i ALLA butiker, vilket bör höja deras marknadsandel. Sen skulle man kunna titta på vilka som återfinns i systembolagets olika moduler, då vissa av dessa moduler är vanligare än andra, men det kanske är lite väl överkurs :-).

    • Daniel Albertsson

      Fast att dela upp det i ordinarie- och beställningssortiment är nog inte fullt lika mycket överkurs, men fortfarande väldigt givande.

      Men den här informationen är intressant som den är, såklart. Tackar för insynen.

  • Björn

    Mycket upplysande inlägg! Trodde faktiskt att det dracks mindre Cognac i Sverige. Är det möjligt att få se det ursprungliga dokumentet? Skulle vara intressant läsning.